De beste Duitse auto’s om te importeren in 2022

Je kunt gerust zeggen dat een groot deel van de Duitse nationale trots verweven is met zijn formidabele auto-industrie, waarvan de merken die er de kern van vormen nu reuzen van de wereldindustrie zijn die koopgewoonten over de hele wereld beïnvloeden. De passie voor techniek, de bijzondere eisen van het binnenlandse publiek en de beroemde autowegen zonder grenzen spelen allemaal hun rol, maar bovenal lijken de Duitse merken gewoon te begrijpen wat mensen van hun auto’s willen, en hoe we ze gebruiken om onze persoonlijkheid uit te stralen.

En de invloed strekt zich natuurlijk uit tot buiten de grenzen van Duitsland, want de fabrikanten blijven aanwezig in andere landen door plaatselijke merken in hun portfolio op te nemen, zoals Volkswagen met Bentley heeft gedaan en BMW met Rolls-Royce. Hier kijken we naar onze favoriete Duitse auto’s die nu op de markt zijn, en hoe ze elk de overtuigingen van hun respectievelijke makers vertegenwoordigen.

Leestip: Easy Import – Wat kost een auto importeren?

Volkswagen Golf R

De Golf GTI krijgt de eer om hot hatches respectabel – en mainstream – te maken en heeft een langere geschiedenis, maar de laatste jaren is de Golf R de snelle VW bij uitstek geworden om zijn ingetogen uiterlijk, turboprestaties en tractie met vierwielaandrijving. In het kort is de R de 911 Turbo S van de hot hatches, de bevestiging van een geheel nieuwe Golf R op basis van de nieuwste Golf van de achtste generatie bouwt voort op het succes van zijn voorganger. De formule blijft gelijk, het vermogen is nu opgevoerd tot 320 pk. Misschien erkent men dat de vorige een beetje eendimensionaal was, want er is een nieuw vierwielaandrijvingssysteem dat in staat is spannender dingen te doen met de koppelverdeling, tot en met een Drift Mode met het optionele R Performance pakket.

Porsche 911 Carrera

Hoofd zegt dat we de volledig elektrische Taycan hier moeten zetten voor zijn elektrische heruitvinding van Porsche’s merkwaarden. Maar de 911 is voor de meeste mensen aantoonbaar Porsche en, hoewel de laatste 992 versie niet boven kritiek verheven is, blijft hij aantoonbaar de enige meest iconische Duitse auto die te koop is. En zijn bandbreedte is enorm. De Turbo S is een horizonverleggend monster met hypercar tempo in een dagelijks te rijden pakket. Maar de zuiverste uitdrukking van zijn karakter is aantoonbaar in zijn meest elementaire vorm – de instap 911 Carrera. OK, alles is relatief, dit is nu een EUR 82.000-plus auto die druipt van de techniek en tegen de 650PS Turbo S klinkt de 385PS uit de achterin gemonteerde turbo zes bescheiden. Maar voor alle pogingen om de ruwe kantjes op te poetsen blijft de 911 een auto met een uniek en betoverend karakter.

BMW M2 CS

Met zijn opgepompte uiterlijk, macho rijstijl en grote turbo zescilinder motor is de BMW M2 CS een onopgebouwde heldenauto voor wie zich nog reclames kan herinneren met de slogan ‘Ultimate Driving Machine’. De CS, een evolutie van de al machtige M2 Competition, krijgt 40 pk extra voor een totaal van 450 pk uit een 3.0-liter twin-turbo zes uit de vorige BMW M3 en M4. Hoewel hij misschien niet zo anders klinkt dan de gewone 3.0-liter zes in de standaard M2 en M240i is dit een totaal ander dier met een vlijmscherpe respons en een heerlijk rasperig, toerenverachtig karakter. De M2 CS drijft de achterwielen aan via een slim sperdifferentieel en is de belichaming van BMW’s achterwielaandrijvingstradities, met verrassende subtiliteit en precisie voor alle dreunende boventonen.

Mercedes-AMG GT Zwarte Reeks

Mercedes-Benz bouwt van alles, van kleine hatchbacks tot limousines en van SUV’s tot luxe coupés en, in zijn huidige vorm, zou zowat elke auto hier op zijn plaats zijn. De 730 pk AMG GT Black Series is misschien wel het minst representatieve model van de hele productie van het merk. Maar daarom houden we er van, en ondanks zijn wilde aero, muscle car vibe en Nürburgring ronderecords is het nog steeds een Mercedes. De GT Black Series is het afscheidscadeau van AMG baas Tobias Moers voor hij naar Aston Martin (nu gedeeltelijk eigendom van Mercedes) vertrok, en is een extreme belichaming van zijn doelbewuste aanpak om snelle auto’s sneller te maken, die nu veel verder gaat dan alleen maar een enorme V8 in een nietsvermoedende Mercedes te duwen.

Aanbevolen: Easy Import – Auto importeren Duitsland – Gratis BPM berekening ✓ 24/7 hulplijn ✓ Voordelig ✓ Import tips ✓ Landelijke afleverservice

Audi RS6

In een tijdperk van snelle SUV’s – waarvan Audi er heel wat bouwt – is het goed te zien dat het merk vasthoudt aan de snelle stationcarformule die zijn prestatiedivisie zich eigen maakte met de door Porsche gebouwde RS2 in 1994. Audi heeft die traditie gevierd met een speciale RS6 Edition in het oogstrelende Nogaro Blue dat zijn voorganger beroemd maakte. Jammer genoeg zal dit feestelijke model om een of andere reden alleen in Amerika verkrijgbaar zijn, al kunnen we ons troosten met het feit dat de gewone versie even machtig is als hij ooit geweest is. Het idee van een gezins stationcar met een 600 pk twin-turbo V8 onder de motorkap wordt er nooit minder potsierlijk op, de branie van de RS6 wordt nog versterkt door zijn breed gebogen houding en donderende uitlaat. Het is nog steeds een auto die je moet kennen, en daarom des te aantrekkelijker.